Linkbuilding: een zegen en een vloek tegelijk

Als andere websites naar de uwe linken, moet die laatste wel relevant zijn volgens Google en andere zoekmachines. Toch heeft linkbuilding tegenwoordig een slechte naam. Na updates van het Google-algoritme - ‘Panda’ en ‘Penguin’ - daalden heel wat websites in de organische zoekresultaten: ze hadden alleen ingezet op de kwantiteit van hun backlinks - “Hoe meer, hoe liever” - en niet op de kwaliteit - “Eén goede backlink is 10, 20 of zelfs 100 slechte waard”. Google wil dat u linkbuilding naar uw website eerlijk verdient en doet moeilijk als het lijkt of u die zomaar ‘koopt’


De ene backlink is belangrijker voor linkbuilding dan de andere

Meestal bestaat een link naar uw website uit een stukje tekst, de ankertekst. Die bepaalt hoe hoog Google de link inschat. Een ankertekst die een exacte match is van het keyword waarvoor de landingspagina geoptimaliseerd is, is het krachtigst maar ook het gevaarlijkst: te veel van dergelijke links in uw linkbuilding en Google beschouwt die als waardeloos. In het beste geval negeert Google ze, in het slechtste geval leiden die op termijn tot een bestraffing.

Ankerteksten bestaan in verschillende soorten, hier gesorteerd van talrijkste en minst gevaarlijke naar zeldzaamste en gevaarlijkste backlinks, voor een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel:

  • ‘Merknaam’-ankerteksten: links met als ankertekst de naam van uw bedrijf of uw unieke product, zoals ‘SEO-advies’ of ‘Zoekmachine optimalisatie of ‘Linkbuiling’. Deze links zetten de naam van uw bedrijf of product via uw website in de markt als een merk, bij voorkeur een sterk merk.
  • Generieke links: ‘Klik hier’, ‘Meer info’, ‘Lees hier meer’. Dit lijkt contradictorisch - volgens alle tips over goede content moeten linkteksten zo relevant mogelijk zijn - maar generieke links zijn voor menselijke gebruikers te optimaliseren zonder dat het generieke karakter verloren gaat: ‘Klik hier voor tips over linkbuilden’, ‘Meer info over goede backlinks’.
  • Keywordgerelateerde ankerteksten: bestaand uit synoniemen van het keyword of woorden en woordcombinaties die gerelateerd zijn aan het keyword waarvoor uw website of landingspagina geoptimaliseerd is. Als uw keyword 'linkbuilding' is, zijn 'linkbuilden', 'SEO optimalisatie' en 'website linken' voorbeelden van gerelateerde ankerteksten.
  • Ankerteksten met gedeeltelijke keywordmatch: als ‘linkbuilding’ het keyword is waarvoor uw webpagina geoptimaliseerd is, zijn dit voorbeelden: ‘Linkbuilding uitbesteden aan Keyboost’, ‘Goede linkbuilding tips’. Merknaam-ankerteksten en ankerteksten met exacte keywordmatch zijn te combineren tot ankerteksten met gedeeltelijke keywordmatch.
  • Ankerteksten met exacte keywordmatch: backlinks met als ankertekst exact het keyword waarvoor uw website geoptimaliseerd is. Zorg ervoor dat die alleen op de meest relevante externe websites staan die naar uw website doorlinken. Wees er zuinig op, want een overdosis van dergelijke links hebben te vaak een negatief effect op uw linkbuilding.

Verdien waardevolle linkbuilding naar uw website

Ten slotte het moeilijkste: het verdienen van links naar uw website. Die aanmelden bij gemodereerde, waardevolle directory-websites zoals moz.org of startpagina’s is de eerste stap van uw linkbuilding. Plaats unieke en waardevolle teksten op uw website - in een whitepaper, bijvoorbeeld - die beheerders van andere websites overtuigt om een link naar uw website te plaatsen. Hoe belangrijker, unieker en waardevoller uw content, hoe groter de kans dat dit gebeurt. Linkbuilding is steeds meer een kwestie van informatie delen, ook via sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Google+.

Ooit was het een goed idee om een externe gastblog te schrijven met een link naar uw website. Ook een media-artikel over uw producten of diensten met een link was een pluspunt. Jammer genoeg werd vrolijk misbruik gemaakt van dit soort linkbuilding en tegenwoordig doet Google er moeilijk over. Toch blijft het belangrijk om uw expertise zo in de kijker te zetten. Maak van uw bedrijf een sterk merk en u trekt vanzelf extra bezoekers aan. Overtuig die van de voordelen van uw producten of diensten en ze worden vanzelf uw nieuwe klanten. Let er wel op dat externe blogs en/of mediawebsites ‘nofollow’-links plaatsen, waarmee Google geen rekening houdt.

Slaagt u niet in het zelf organiseren van uw linkbuildingstrategie? Doe een beroep op onze diensten wij boosten uw website en zorgen voor waardevolle externe links en stel met eigen ogen vast dat het werkt.